19 فوریه

اوتیت میانی

اوتیت میانی یکی از بیماری های گوش است که عمدتا به دنبال عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی اتفاق خواهد افتاد که گوش میانی را درگیر خواهد کرد.

گوش انسان وظیفه شنوایی و ایجاد تعادل در بدن را برعهده دارد و گوش به طور کلی به سه بخش تقسیم می گردد که این سه بخش شامل :

• گوش خارجی ، گوش میانی ، گوش داخلی
  • امواج صوتی بعد از عبور از مجرای گوش خارجی پرده گوش را که بین گوش خارجی و میانی قرار دارد به ارتعاش در خواهد آورد.
  • در گوش میانی سه استخوانچه به نام های چکشی، سندانی و رکابی قرار دارد که وظیفه آن ها انتقال انرژی از امواج صوتی است که این امواج صوتی از به لرزش در آمدن مایعات گوش داخلی ایجاد می شود.

لرزش مایعات باعث تحریک شدن پایانه های فیبرهای عصبی خواهد شد و عصب شنوایی ایمپالس های صوتی را به مغز انتقال خواهد داد.

اوتیت میانی

گوش میانی و خارجی صوت را انتقال می دهند سپس گوش داخلی آن را دریافت خواهد نمود.

اگر گوش خارجی یا میانی آسیب دیده باشد باعث افت شنوایی خواهد شد و همچنین اگر گوش داخلی نیز دچار مشکل یا آسیبی شود موجب افت شنوایی حسی عصبی خواهد شد.

علائم اوتیت میانی

• احساس کشش یک یا هر دو گوش
  • ترشح مایع گوش
  • تحریک پذیری غیر عادی گوش
  • کاهش تعادل

علت ایجاد اوتیت میانی

• عفونت گوش میانی بر اثر وارد شدن ویروس ها یا باکتری ها به داخل گوش و ایجاد عفونت اتفاق می افتد.
  • اغلب بیماری های عفونت گوش میانی بعد از سرماخوردگی ایجاد خواهد شد.
  • عوامل دیگری هم موجب بیماری اوتیت میانی خواهد شد از قبیل حضور در محیط آلوده به دود
  • بیماری های عفونی گوش در اطفال بیشتر از بزرگسالان اتفاق می افتد.

15 + دو =