17 دسامبر

سینوزیت حاد

سینوزیت حاد : در بیماری سینوزیت حاد (رینوسیوزیت حاد) حفره‌هایی اطراف مسیر‌های بینی ( سینوس‌ها) دچار التهاب و تورم می‌شوند. این حالت سبب اشکال در خروج ترشحات شده و سبب انباشته شدن آنها می‌شود.

سینوزیت حاد، سبب اشکال در تنفس از راه بینی می‌شود. مناطق اطراف چشم‌ها و صورت متورم شده و ممکن است سبب درد یا سردرد شود.

سینوزیت حاد عمدتا به دلیل سرماخوردگی ایجاد می‌شود و در صورتی که عامل آن عفونت باکتریایی نباشد در بسیاری از موارد در مدت 10 روز برطرف می‌شود.

در بسیاری از موارد با درمان‌های خانگی می‌توان سینوزیت حاد را درمان کرد. با این حال، اگر سینوزیت همچنان ادامه یابد، ممکن است منجر به عفونت شدید یا عوارض دیگر شود. اگر سینوزیت علی‌رغم درمان، بیش از 12 هفته طول بکشد، سینوزیت مزمن خوانده می‌شود.

علایم سینوزیت حاد

علایم سینوزیت حاد اغلب شامل موارد زیر است:

• ترشح غلیظ، زرد یا سبز رنگ از بینی یا پشت گلو (ترشحات پشت بینی)
  • انسداد بینی یا احتقان بینی که موجب اشکال در تنفس از طریق بینی می‌شود.
  • درد، حساسیت، تورم و فشار اطراف چشم‌ها، گونه‌ها، بینی یا پیشانی که با خم‌شدن بدتر می‌شود.
  • احساس فشار در گوش
  • درد در قسمت بالای فک و دندان
  • کاهش احساس‌ بو و مزه
  • سرفه، که ممکن است شب‌ها بدتر شود.
  • تنفس بدبو

سینوزیت حاد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

بسیاری از بیماران مبتلا به سینوزیت حاد نیازی به مراجعه به پزشک ندارند.

اما در صورتی هر یک از علایم زیر را احساس کردید به پزشک مراجعه کنید.

• علایمی که در مدت چند روز بهبود پیدا نکرده یا بدتر شوند.
  • تب مداوم
  • سابقه عود مجدد یا سینوزیت مزمن

درصورتی که هر کدام از علایم و نشانه‌هایی زیر که بیانگر عفونت شدید هستند را داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید:

• درد، تورم، یا قرمزی در اطراف چشم‌ها
  • تورم پیشانی
  • سردرد بی‌امان و شدید
  • تب بالا
  • گیجی
  • دوبینی یا سایر تغییرات بینایی
  • سفتی گردن

تشخیص سینوزیت حاد

پزشک در معاینه متوجه حساسیت در بینی و صورت شما شده و داخل بینی شما را نگاه می‌کند.

سایر روش‌هایی که ممکن است برای تشخیص سینوزیت حاد مورد استفاده و بررسی قرار بگیرد شامل موارد زیر است:

• اندوسکوپی بینی. یک لوله نازک، قابل انعطاف (اندوسکوپ) که دارای فیبر نوری است از طریق بینی جایگذاری شده و پزشک می‌تواند درون سینوس‌ها را مشاهده کند.
  • مطالعات تصویربرداری. یک CTاسکن یا MRI می‌تواند کاملا داخل سینوس‌ها و اطراف بینی را نشان دهد. اگرچه این آزمون‌ها برای سینوزیت‌های حاد غیرپیچیده توصیه نمی‌شود، اما مطالعات تصویربرداری ممکن است به شناسایی عوارض مشکوک کمک کند.
  • کشت بینی و سینوس‌ها. آزمون‌های آزمایشگاهی معمولا برای تشخیص سینوزیت حاد غیرضروری هستند. با این حال، زمانی که بیماری به درمان پاسخ نمی‌دهد یا بدتر می‌شود، کشت بافت‌ها ممکن است به شناسایی دلیل بیماری مانند عفونت‌های باکتریایی کمک کند.
  • آزمونهای آلرژی. در صورتی که پزشک شک کند که آلرژی سبب تشدید سینوزیت حاد شده است، ممکن است آزمون‌های پوستی آلرژی را توصیه کند، آزمون پوستی بسیار ایمن و سریع انجام می‌شود و می‌تواند به مشخص شدن عامل آلرژی‌زا و التهاب بینی کمک کند.

درمان سینوزیت حاد

بسیاری از موارد سینوزیت حاد، مخصوصا آنهایی که به دلایل عفونت‌های ویروسی ایجاد شده‌اند، خودبه‌خود برطرف می‌شوند. روش‌های مراقبت از خود معمولا همه آن چیزی است که به تسکین علایم کمک می‌کند.

درمان‌ها برای تسکین علایم

پزشک برای کمک به تسکین سینوزیت این موارد را به شما توصیه می‌کند:

• اسپری سالین بینی. که شما می‌توانید چند بار در روز آن را در درون بینی‌ خود اسپری کنید.
  • کورتیکواسترویید‌های بینی. این اسپری‌های بینی به پیشگیری و درمان التهاب کمک می‌کنند. فلوتیکازون، بودزونید، مومتازون و بکلومتازون از جمله این داروها هستند.
  • ضداحتقان‌ها. این داروها را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید. آنها به شکل مایع، قرص و اسپری‌های بینی وجود دارند. از ضداحتفان‌های بینی تنها به مدت چند روز استفاده کنید. در غیر این صورت می‌تواند سبب بازگشت احتقان به شکل شدیدتری شوند.
  • مسکن‌های درد بدون نسخه. مسکن‌هایی مانند آسپیرین، استامینوفن یا ایبوپروفن

توجه کنید که این مسکن‌ها باید در کودکان و نوجوانانی که در حال بهبود از بیماری آبله مرغان هستند، با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند. کودکان و نوجوانانی که دچار علایم شبه سرماخوردگی هستند، نباید آسپیرین دریافت کنند.  این ممنوعیت به دلیل ارتباط مصرف آسپیرین با سندرم رای است که اگرچه بیماری نادری است، اما می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

آنتی‌بیوتیک‌ها

برای درمان سینوزیت حاد معمولا نیازی به آنتی‌بیوتیک نیست. حتی اگر سینوزیت حاد باکتریایی باشد، ممکن است در بعضی موتردبدون درمان برطرف شود.

ممکن است پزشک منتظر بماند که آیا سینوزیت حاد باکتریایی خود به خود برطرف می‌شود یا خیر. با این حال، علایم شدید، پیشرونده، یا مداوم ممکن است نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی داشته باشند. در صورتی که پزشک شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرد، مطمئن باشید که دوره درمان را کامل کنید، حتی بعد از این که علایم بهتر شدند. اگر زودتر از موقع داروهایتان را قطع کردید، ممکن است علایم مجددا بازگردند.

ایمنی‌درمانی

در صورتی که عوامل آلرژی‌زا به سینوزیت شما اضافه شد، واکسن آلرژی ( ایمنی‌درمانی) به کاهش واکنش بدن به آلرژن‌های خاص کمک کرده و می‌تواند به درمان علایم کمک کند.

درمان‌های جایگزین

هنوز هیچ درمان جایگزینی برای تسکین علایم سینوزیت حاد مورد تایید قرار نگرفته است،  اما محصولاتی که حاوی ترکیبات خاصی از گیاهان هستند ممکن است کمک‌کننده باشند.

سبک زندگی و درمان های خانگی

این اقدامات به بیمار کمک می‌کند تا علایم سینوزیت بهبود یابد:

• به اندازه کافی استراحت کنید. استراحت کافی کمک می‌کند تا  بدن با عفونت‌ مبارزه کرده و سرعت بهبودی افزایش می‌یابد
  • مایعات فراوان بنوشید. نوشیدن مایعاتی مانند آب یا آب میوه به رقیق‌شدن ترشحات موکوسی و خارج شدن آنها، کمک می‌کند. از نوشیدن کافئین یا الکل بپرهیزید، چرا که می‌توانند سبب کم‌آبی بدن شوند. نوشیدن الکل منجر به تورم سینوس‌ها و بینی شده و بیماری را تشدید می‌کنند.
  • مرطوب کردن حفره سینوس‌ها. یک حوله دور سرتان بیندازید  و بخار آب گرم را تنفس کنید. می‌توانید صورت خود را مستقیم روی بخار گرم گرفته و بخار را تنفس کنید. همچنین می‌توانید دوش آب گرم گرفته و بخار آب گرم را استنشاق کنید. این کار به تسکین درد و خروج ترشحات کمک می‌‌کند
  • مسیر بینی خود را با آب روان شستشو دهید. از یک بطری که آب را با فشار بیرون می‌دهد برای شستشوی سینوس‌ها استفاده کنید. این درمان خانگی که به نام لاواژ بینی خوانده می‌شود، می‌تواند سبب پاک شدن سینوس‌های شما از ترشحات شود. در صورتی که خودتان اقدام به شستشوی بینی‌تان می‌کنید، از آب کاملا تمیز یا آب مقطر استریل یا آب جوشیده سردشده یا آبی که از فیلترهایی با قطر یک میکرون عبور کرده است، استفاده کنید. بعد از هر بار استفاده از ظرف مخصوص شستشوی بینی، آن را کاملا با آب تمیز بشویید و اجازه دهید تا در هوا کاملا خشک شود.
  • هنگام خواب از بالش‌های بیشتری استفاده کنید تا سرتان کمی بالاتر از بدن‌تان قرار گیرد. این کار به خروج و تخلیه سینوس‌ها کمک کرده و احتقان بینی را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از سینوزیت حاد

این اقدامات به کاهش خطر سینوزیت حاد کمک می‌‌کند

• مانع از ابتلا به عفونت‌های تنفسی فوقانی شوید. به این منظور از تماس با افرادی که مبتلا به سرماخوردگی هستند، بپرهیزید. دست‌های خود را به طور مدام با آب و صابون بشویید، مخصوصا قبل از هر بار وعده غذایی
  • آلرژی‌ خود را تحت کنترل داشته باشید. با پزشک خود برای درمان آلرژی همکاری کنید.
  • از سیگار کشیدن و مواجهه با آلاینده‌های هوا بپرهیزید. تنباکوی موجود در سیگار و سایر آلاینده‌ها می‌تواند ریه‌ها و مسیر هوایی‌تان را تحریک کند.
  • از مرطوب‌کننده‌های هوا استفاده کنید. اگر هوای خانه خشک است، می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های هوا برای کمک به پیشگیری از سینوزیت استفاده کنید. از پاکیزه بودن مرطوب‌کننده‌ها مطمئن باشید و به طور منظم آن را تمیز کنید.

14 + هجده =